onze methodiek, de stijl die bij je past.
The Sustainable Hairstylist
Onze branche is continu in beweging. Vergelijk het met fast fashion: vluchtige trends die zich in een razendsnel tempo opvolgen. Niet voor niets, trends vormen de motor van onze economie. Daarnaast hebben we nog te maken met social media die ons plaatjes voorschotelt van de meest instagrammable hotspots en haarstijlen en doen we niets liever dan ons onderscheiden van anderen. Het resultaat: een enorme honger naar trends.
Afgezien van het feit dat dit ons vak juist ook leuk en dynamisch maakt, is er ook een gigantische keerzijde, namelijk de onzekerheden die trends teweeg brengen.
“Is mijn kapsel nog wel trendy genoeg? Kan deze lengte nog wel? Moet ik niet eens een keer iets anders? Is mijn kleur niet saai?” Kortom: “Voldoe ik nog aan het ideaalbeeld?”
En wanneer je denkt dat bovenstaande heus nog wel meevalt, forget it! Vrijwel iedereen is er gevoelig voor, want hoe oppervlakkig ook, on trend zijn geeft een goed gevoel.
Het gevaar van trends
Het mag dan logisch zijn dat we trends volgen; het wil niet zeggen dat het het ook altijd maar moeten doen. Sterker nog; doordat we als kuddedieren achter trends aanhollen, blijven we in deze vicieuze cirkel ronddraaien, volslagen doelloos en altijd op zoek naar iets. Maar naar wat eigenlijk?
“Je straalt pas zelfverzekerdheid uit als je vol zelfvertrouwen bent. Zelfvertrouwen zit hem niet in trends, het gaat erom om zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven door het vinden van je eigen stijl.”
De methodiek van Het Stijllokaal
Om zo dicht mogelijk tot de kern te komen, het achterhalen van iemands persoonlijke stijl, zijn we er dieper ingedoken. Sterker nog, we hebben er een studie van gemaakt, een unieke methode voor ontwikkeld én er zelfs een boek over geschreven. Onze methodiek is gebaseerd op de archetypen van psycholoog Carl Gustav Jung.
Rond 1919 noemde Jung de theorie van archetypes voor het eerst in een essay genaamd ‘Instinct en het Onderbewustzijn’. De theorie beschrijft dat Jungiaanse archetypes universele, archaïsche symbolen en afbeeldingen zijn die voortvloeien uit het collectieve onbewuste. Dat wil zeggen: universele blauwdrukken die opgesloten zijn in ons collectieve onderbewustzijn. Mensen uit alle culturen herkennen en begrijpen ze.
Simpel samengevat: Het gaat dus om instinctieve herinneringsbeelden, die een herkenbaar gedrag vertonen.
Om het wat te versimpelen: Jung definieerde twaalf primaire archetypen die je overal in zult herkennen. Bijvoorbeeld in sprookjes het archetype The Hero als Spiderman. En in films The lover, zoals Julia Roberts in Pretty Woman. Of dichterbij zelfs, staat het archetype The Carer voor een moederfiguur, betrouwbaar en zorgzaam. Archetypen zijn overal en geven ieder karakter een bepaalde betekenis mee.
Klik op een archetype

Own je eigen stijl
Benieuwd naar de rest?
Het verhaal én de methodiek is vastgelegd in het boek The Sustainable Hairstylist. Dé manier om ons verhaal én onze werkwijze te delen met jou. En natuurlijk met iedereen die bij ons aan de slag gaat als Stijllokaler!
Wil je weten wat bij je past?
Maak dat een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek. We passen onze methodiek graag op je toe!
Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.